AutoDesk 3ds Max 9 |
|
|
|
اول باید یه کره با این مشخصات
ایجاد کنیم :
Radius:2.5cm
Segments:32
|
|
حالا باید کره رو به یک
Editable Poly تبدیل کنیم ، برای انجام این کار ، کره رو اگه
در حالت انتخاب نیست ، انتخاب می کنیم ، روی صفحه کلیک راست می کنیم ، از منویی
که باز میشه گزینه "convert to"
و بعدش "convert to editable
poly" رو انتخاب می کنیم .
|
|
توی این مرحله ، ما باید یه حالت
تخم مرغی شکل به کره بدیم . برای همین ، کره رو انتخاب می کنیم و پانل
modify رو باز می کینم ، توی قسمت selection
، گزینه "Vertex" رو
انتخاب می کنیم ، می بینیم که تمام ورتکس های شکل توی تمام پنجره ها مشخص می
شن .
حالا بالاترین ورتکس کره رو انتخاب کنین ( اگه ورتکس ها توی پنجره Perspective
درهم هستن می تونین توی پنجره Front و با استفاده از
زوم و پن اون رو انتخاب کنین )
قسمت "Soft Selection"
رو باز کنین و گزینه "Use Soft Selection"
رو تیک بزنین . همونطور که می بینین ، یه گرادیان رنگ از قرمز به آبی روی ورتکس
ها پدیدار میشه . مقدار "Falloff"
رو اینقدر کم و زیاد کنین تا اینکه انتهای گرادیان که آبی هستش به ورتکس های
وسط کره برسه . مقداری که من استفاده کردم 3.2cm شد
.
|
|
حالا پنجره Front
رو فعال کنین و ابزار "Move"
رو از منوی اصلی انتخاب کنین و ورتکسهای رو که انتخاب شدن در جهت Y
به سمت بالا حرکت بدین . اینکار رو تا جایی ادامه بدین که به شکل تخم مرغی
و چیزی که در ذهنتون هست برسین .
تخم مرغ آمادس !
|
|
ما باید مدلمون رو واسه بردن توی
برنامه DeepUV آماده کنیم ، به اصطلاح باید اکسپورت
بشه ! برای این کار از منوی file گزینه
"Export" رو انتخاب می کنیم
. توی پنجره ای که باز میشه ، در قسمت انواع فایل ، Obj
رو انتخاب می کنیم و دکمه save رو می زنیم . توی پنجره
جدید ، بهتره که گزینه "Polygons"
رو از قسمت "faces type"
انتخاب کنیم .
|
DeepUV v1.3.0.9 |
|
|
|
خب حالا برنامه DeepUV
رو اجرا کنین . روی آیکون Open کلیک کنین و فایل
Obj رو که توی مرحله قبل ایجاد کردین باز کنین . |
|
ابزار چرخش
"Rotate tool" رو انتخاب
کنین و مدلتون رو توی پنجره "Perspective"
بچرخونین تا دید بهتری نسبت بهش داشته باشین .
از منوی اصلی ، روی گزینه "Select"
کلیک کنین و "All" رو
انتخاب کنین . اینجوری تمام مدل به حالت انتخاب در میاد. |
|
از پانل command
که سمت راست قرار داره ، تب "Materials"
رو انتخاب کنین . روی
"Material #1" کلیک کنین و
بعد دکمه "Assign to polygons"
رو کلیک کنین .
حالا می تونین نتیجه رو توی پنجره "Material"
ببینین . |
|
از پانل command
تب "Mapping"
رو انتخاب کنین و یکی از دکمه های "Planar#1"
یا "Planar#2" رو
امتحان کنین تا توی پنجره متریال نتیجه ای مشابه اون چیزی که من بدست آوردم
، بیارین . من با Planar2 به این نتیجه رسیدم .
بعضی اوقات نتایج این دو دکمه متفاوته ! |
|
پنجره متریال رو فعال کنین و
از منوی اصلی گزینه
"Edit" رو انتخاب کنین و بعد
گزینه "Free
Transform" . همونطور که می بینین کنترلگرهای تغییر
شکل اطراف map ظاهر میشن . دکمه
{shift} رو پایین نگه دارین
و map مدل رو نود درجه در جهت حرکت عقربه های ساعت
بچرخونین . |
|
از پانل command
و توی قسمت Section ، دکه
"Lift"
رو کلیک کنین . نتیجه رو توی پنجره متریال ببینین ! |
|
خب ، حالا ما باید این دو قسمت
رو به همدیگه بدوزیم . برای این کار ، باید تا جایی که ورتکس های لبه
map رو بخوبی ببینیم ، روی اونها زوم کنیم . من از
اولین ورتکس در وسط و قسمت بالایی شروع می کنم . ابزار
"Select" رو انتخاب کنین و
اولین ورتکس رو انتخاب کنین . وقتی ورتکس رو انتخاب کردین ، رنگش به قرمز
تبدیل میشه و ورتکسی که در مقابلش قرار داره به رنگ صورتی تغییر رنگ میده .
در حقیقت این دو ورتکس ، روی مدل سه بعدی یک ورتکس هستند که بدلیل دو قسمت
شدن ، روی هر دو قسمت ظاهر شده .، شما می تونین توی پنجره
Perspective ورتکسی رو که انتخاب کردین مشاهده کنین . حالا
شما باید هر دوی اینها رو انتخاب کنین ، برای همین در حالیکه دکمه
{Ctrl} رو پایین نگه داشتین
ورتکس دوم رو هم انخاب کنین . حالا روی دکمه
"Join" که در قسمت section
پانل command قرار داره کلیک کنین
. می بینین که اون دو ورتکس روی map هم با هم یکی
شدن . |
|
این کار رو ادامه بدین تا تمام
ورتکس های لبه ها به همدیگه دوخته بشن . من از وسط map
شروع کردم و به سمت بالا حرکت کردم و بعد از وسط به سمت پایین . |
|
حالا وقت جادوگریه !!
روی دکمه Relax" در
قسمت Sections که در پانل command
قرار داره کلیک کنین . صبر کنین تا پردازش تموم بشه . می
بینین که چجوری map به یه سطح گسترده تبدیل میشه !
تنها کاری که باقی مونده اینه که کارتون رو ذخیره کنین . از منوی
"File" گزینه "Save" رو کلیک کنین
. |
AutoDesk 3ds Max 9 + Texporter v3.4.7.9 |
|
|
|
خب حالا باید مدلی رو که توی
مرحله قبل ذخیره کردیم ، توی برنامه MAX به اصطلاح
import کنیم . منوی
"File" رو باز کنین و گزینه
"import" رو انتخاب کنین .
فایل مرحله قبل رو انتخاب کنین و دکمه "Open"
رو کلیک کنین .
توی پنجره جدیدی که باز میشه ، تیک "Obj
smooth group" رو بردارین و روی دکمه
"Ok" کلیک کنین . |
|
حالا نوبت به برنامه
Texporter میرسه . واسه لود کردنش ، تب Utilities
رو باز کنین و روی دکمه
"More" کلیک کنین . از توی لیست Texporter
رو پیدا کنین و روش کلیک کنین و در آخر هم دکمه
"Ok" رو کلیک کنین .
همونطور که می بینین پارامترهای این برنامه ظاهر میشن . |
|
کافیه ابعاد رندرتون رو که می
خواین از map داشته باشین مشخص کنین ، طول و عرض رو
وارد کنین ( البته طول و عرض به pixel هستن ) .
حالا روی دکمه "Pick Object"
کلیک کنین و مدلتون رو انتخاب کنین . بعد از چند لحظه رندر شما
آمادس . |
|
رندری رو که گرفتین ذخیره کنین
تا توی برنامه فتوشاپ ازش به عنوای مبنای کارتون استفاده کنین . |
Adobe Photoshop CS2 |
|
|
|
توی برنامه فتوشاپ رندری رو که
توی مرحله قبل ذخیره کردین باز کنین . این مبنای کارتون واسه ایجاد تکسچر
هستش . برای شروع مناز یکی از shape های خود
فتوشاپ استفاده می کنم . اول بعضی از قسمتهاشو پاک می کنم و بعد با ابزار
transforming اون رو تغییر شکل می دم . |
|
برای اینکه راحت تر کار کنین
opacity لایه رو به سی درصد کاهش بدین . توی این
مرحله ما باید از ابزار "warp mode"
استفاده کنیم . البته این یه ابزار جداگانه نیست و وقتی
transforming فعال باشه میشه ازش استفاده کرد و توی
Photoshop CS2 این امکان اضافه شده ، البته کار کردن باهاش
هم راحت نیست و خیلی ابتدایی هستش . تا الآن هم CS3
رو ندیدم که بدونم آیا این ابزار پیشرفته تر شده یا نه ، ولی شنیدم
CS3 یه پک جداگانه واسه افراد تری دی کار داره که فکر کنم
پیشرفته تر باشه !
من shape رو توی یه مربع چهار در چهار محاط کردم .
توجه داشته باشین وقتی این تکسچر روی مدل سه بعدی قرار بگیره از این حالت
درمیاد و تمام این خونه ها بصورت مربع یا مستطیل درمیاد . |
|
واسه هر طرف چهار تا شکل درست
کردم و اونها رو توی محل صحیح محاط کردم . در آخر هم ازشون کپی گرفتم و
قرینه کردم واسه طرف دیگه .
امیدوارم این آموزش تونسته
باشه کمکی به شما کرده باشه ، هرچند بسیار ناچیز .
شما می تونین تعدادی از تکسچرهایی که بر اساس روند همین آموزش درست کردم رو
توی قسمت مثالها در پایین همین صفحه ببینین، البته خیلی ساده هستن و شما می
تونین خلاقیت به خرج بدین و واسه عید نوروز آینده تخم مرغ رنگی های جالبی
سر سفره هفت سینتون بذارین .
اینجا هم می تونین یکی از رندرهای من رو ببینین : [
مشاهده ]
ارادتمند شما ؛ فانوس !
[
Fanous ] |
:: Samples :: |
|